onsdag 31 augusti 2011

Rekrytering - sen då?

Det har säkert inte undgått någon att Försvarsmakten rekryterar till nästa GMU just nu. Jag har sett reklam på minst fyra olika platser på internet, i papperstidningar och på spårvagnar. Det kostar säkert ganska stora pengar och förhoppningsvis lockar det tillräckligt mycket folk för att Försvarsmakten med hjälp av Rekryteringsmyndigheten ska kunna välja ut rätt medarbetare. Ska man tro försvarsminister Tolgfors går rekryteringen riktigt bra. Det är ju alldeles utmärkt, men vad händer när man blivit rekryterad?

Förra veckan fick vi i min besättning veta att höstens stora marina övning SWENEX 2011-3 har blivit inställd på grund av nya sparbeting. Ganska tråkigt, men knappast oväntat även för oss som inte varit anställda speciellt länge. Den blir istället ersatt av en mindre övning någon annanstans längs kusten, en övning med betydligt lägre ambitionsnivå.

Resultatet av de här två ytterligheterna blir att vi rekryterar massor av nya soldater, sjömän och officerare som genomför dyra utbildningar för att sedan sitta på sitt fartyg eller i sin kasern och genomföra veckokontroller, fyspass och på sin höjd lite skarp vakttjänst. Försvarsmakten bygger ett hus med betonggrund och väggar i papper.

Vad gör vi? Vi gillar läget.

2 kommentarer:

  1. En tänkvärd fundering är hur anställningen av nya sjömän går till med tanke på provanställning. I veckorna som var kom den första batchen med sjömän från GMU till fartygen. I och med att de blev anställda på flottiljerna i samband med att de påbörjade befattningsutbildning så är deras provanställning redan snart till ända.

    När de blir fast anställda kommer de knappt ha spenderat en månad på fartygen än. Hur ska man då hinna avskilja de som inte passar ombord? Friktioner som kan uppstå tar ju ett antal veckor att uppdaga att de är av den kaliber som gör att en person inte fungerar ombord. Och det är ju inte längre som i VPL-systemet att man kan avskilja rötägg hur som helst. Om man sparkar en fast anställd för att denne inte passar in så kommer ju facket att gå i taket - Med all rätt! Är man "fast" anställd (Vi är ju trots allt bara anställda i ett antal år, så fast anställda är vi ju inte) så finns ju vissa tryggheter.

    Det enda rätta vore att provanställningen på 6 mån påbörjades först den dag personen började tjänstgöra i sin befattning. Om det är i en pluton eller om det är ombord på ett fartyg är egentligen sak samma.

    Delvis kopplat till nya sjömän ombord är också det idiotiska gradsystemet som gäller just nu. Graden är direkt kopplad till skeppsnr och all möjlighet till individuell befodran är obefintlig för fartygsledningen. Oavsett hur mycket en sjöman utbildas och/eller utvecklas som person så kan tex. en signalmatros, en kock eller en gnist aldrig komma förbi OR4, medan en färsk 023 kan hoppa rakt upp till OR5. En moralfråga, i mina ögon! Hur glad blir sjömannen som arbetat som vapentekniker i 3 år när en nyutbildad ubåtsjaktare utan egentlig erfarenhet tilldelas en högre grad än honom?

    Det innebär också att om en sjöman byter fartyg så kan denne även tvingas gå NER i gradstegen! Till exempel om en gnist från korvett blir förflyttad till bevakningsbåt så kan denne gå från OR4 till OR3. Däremot om en Kapten går från korvett till bevbåt så finns det inte en chans att denne får byta ner sig till Löjtnant. Är det rätt?

    Se över förfarandet med provanställning! Låt fartygsledningen fördela graderna själva! Annars kommer moralen på fartygen påverkas. Det är i alla fall min enkla gissning.

    SvaraRadera
  2. Jag kan bara hålla med dig i allt du säger om gradsystemet.

    Jag kan köpa att alla befattningar har en grad kopplad till sig, men det borde inte innebära att man automatiskt får den graden när man tillträder den befattningen. Det borde finnas en kravprofil som innebär att för att bli OR4 i och med sin befattning måste man uppfylla si och så många krav och sen blir man OR4. Sen kan man gå i 4 år och vara OR2 på den befattningen om man inte uppfyller kraven.

    Jag tror att Försvarsmakten inte behöver uppfylla hjulet en gång till, det räcker att titta på hur systemet fungerar för befälen. Men det kanske är för mycket begärt?

    SvaraRadera