söndag 16 oktober 2011

Förståsigpåare och entusiaster

Jag misstänker att jag som de flesta andra som får för sig att skriva en försvarsblogg läser ganska många andra liknande bloggar och forum. Jag har med skiftande intensitet följt och deltagit i diskussioner på SoldF forum i ett antal år och vid ett besök idag slogs jag av de bittra tonerna på forumet.

Ständigt får man höra uttalanden om att Försvaret inte kan försvara Sverige och vi bara är till för att verka utomlands och det bara är skit med allt. Det enda som är bra är Hemvärnet, men det är inte heller bra eftersom man har för dålig utrustning och för lite pengar.

Jag säger inte att de här personerna har fel eller för den delen rätt i sina uttalanden, men jag som försvarsanställd måste jag säga att jag börjar tröttna på att höra att mitt jobb inte har något syfte och att det inte spelar någon roll hur bra jag sköter mitt jobb eftersom allt ändå är skit.

Jag är i allra högsta grad medveten om att det är mycket som inte står rätt till inom FM och jag är allra högsta grad medveten om att det finns väldigt mycket att förändra och förbättra. Jag och de flesta av mina kollegor gör så gott vi kan för att förändra från vår nivå - både för vår egen del och för försvarets skull. Vi jobbar hårt och mycket - ibland flera i veckor i sträck genom nätter och över helger.

Någon gång hade det varit skönt att få lite uppskattning för de så kallade förståsigpåarna.

Det är ju trots allt bara att gilla läget och fortsätta kämpa.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar